Algemene voorwaarden Resonance Media

Versie van 5-09-2024

Over de algemene voorwaarden

Artikel 1: definities

  1. Resonance Media: Resonance Media gevestigd te Ede, KvK-nummer 93577257
  2. Project: één dienstverlening binnen een overeenkomst. Binnen één overeenkomst kunnen meerdere projecten plaatsvinden.
  3. Klant: degene met wie Resonance Media een overeenkomst aangaat.


Artikel 2: toepasselijkheid

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Resonance Media. 
  2. Resonance Media en de klant kunnen alleen afwijken van de algemene voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
  3. Resonance Media en de klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de klant of van anderen uitdrukkelijk uit.


Artikel 3: wijziging algemene voorwaarden

  1. Resonance Media mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
  2. Bij wijzigingen blijven voor lopende overeenkomsten de algemene voorwaarden gelden zoals ze waren toen de overeenkomst gesloten was.
    1. Als Resonance Media en de klant beide akkoord zijn, dan mag voor een lopend project de gewijzigde algemene voorwaarden gaan gelden in plaats van de algemene voorwaarden zoals ze waren bij het sluiten van de overeenkomst.


Artikel 4: toepasselijk recht en bevoegde rechter

  1. Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de klant en Resonance Media is Nederlands recht van toepassing. 
  2. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Resonance Media is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de klant en Resonance Media, tenzij de wet iets anders bepaalt.

 

Artikel 5: gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

  1. Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
    1. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Resonance Media bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.


Betaling, prijzen en aanbiedingen/offertes

Artikel 6: aanbiedingen en offertes

  1. Aanbiedingen en offertes van Resonance Media zijn maximaal dertig dagen geldig, tenzij er een andere termijn in het aanbod of in de offerte staat.
  2. Aanvaardt de klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn, dan vervalt het aanbod of de offerte.
  3. Een offerte is nadrukkelijk bedoeld als voorinschatting van de prijs en mag afwijken van de uiteindelijke prijs, tenzij anders schriftelijk overeengekomen is.
  4. Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij Resonance Media en de klant dit schriftelijk afspreken.
  5. Aanbiedingen en offertes van Resonance Media zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld is.
  6. Bij de aanvaarding van een offerte of aanbieding, mag Resonance Media de offerte of het aanbod alsnog binnen drie dagen na ontvangst van de aanvaarding intrekken zonder dat de klant hieraan enige rechten kan ontleden.
  7. Mondelinge aanvaarding van de klant verbindt Resonance Media slechts nadat de klant deze schriftelijk of elektronisch heeft bevestigd.


Artikel 7: prijzen

  1. Resonance Media werkt uitsluitend met euro’s, tenzij nadrukkelijk en schriftelijk anders overeengekomen.
  2. Resonance Media mag de prijzen van haar diensten altijd, overal en in elke vorm en uiting wijzigen.
    1. Resonance Media mag niet de prijzen veranderen voor aanvaardde projecten zonder schriftelijk akkoord van de klant.
  3. Resonance Media rekent haar prijzen exclusief BTW tenzij anders overeengekomen is.


Artikel 8: betalingen en betalingstermijn

  1. Resonance Media mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling van 50% van het offertebedrag eisen.
  2. De klant moet een betaling binnen 30 dagen na de factuurdatum hebben voldaan.
    1. Resonance Media kan met de klant een andere betaaltermijn dan 30 dagen vastleggen.
  3. De betalingstermijnen die Resonance Media hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat als de klant het factuurbedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, de klant automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Resonance Media aan de klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
  4. Resonance Media mag een (op)levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling van het totale bedrag van de diensten en producten.


Niet (kunnen) nakomen van de verplichtingen en ontbinding

Artikel 9: gevolgen van een te late betaling

  1. Als de klant niet binnen de afgesproken termijn betaalt, dan mag Resonance Media de wettelijke rente van 2% per maand voor niet-handelstransacties en de wettelijke rente van 8% per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand als een hele maand telt.
  2. Wanneer de klant in verzuim is, moet hij buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding volledig betalen aan Resonance Media.
  3. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
  4. Wanneer de klant niet op tijd betaalt, mag Resonance Media haar verplichtingen opschorten totdat de klant heeft betaald.
  5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de klant, zijn de vorderingen van Resonance Media op de klant onmiddellijk opeisbaar. 
  6. Als de klant haar medewerking weigert aan de uitvoering van de overeenkomsten met Resonance Media, dan moet de klant nog steeds de afgesproken prijs betalen.


Artikel 10: opschortingsrecht en verrekening

  1. De klant doet afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
  2. De klant doet afstand van zijn recht om een schuld aan Resonance Media te verrekenen met een vordering op Resonance Media.


Artikel 11: ontbinding

  1. De klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Resonance Media toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van haar verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
  2. Is de nakoming van de verplichtingen door Resonance Media nog mogelijk, dan kan de ontbinding pas plaatsvinden nadat Resonance Media in verzuim is.
  3. Resonance Media mag de overeenkomst met de klant ongedaan maken, wanneer de klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Resonance Media kennis heeft genomen van omstandigheden die haar goede grond geven om aan te nemen dat de klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.


Artikel 12: overmacht

  1. In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Resonance Media door de klant niet aan Resonance Media kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
  2. Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
    1. Wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
    2. Stroom-, elektriciteits-, internet-, computer-, of telecomstoringen. 
    3. Computervirussen
    4. Stakingen
    5. Overheidsmaatregelen
    6. Slechte weersomstandigheden
    7. Werkonderbrekingen
    8. Vervoersproblemen
  3. Wanneer een overmachtsituatie voordoet waardoor Resonance Media 1 of meer verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Resonance Media kan nakomen.
  4. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de klant als Resonance Media de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
  5. Resonance Media hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de klant te betalen, ook niet wanneer Resonance Media hiervan voordeel heeft.


Geheimhouding en intellectueel eigendom

Artikel 13: intellectueel eigendom

  1. Resonance Media behoudt alle intellectuele eigendomsrechten op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen en maquettes, tenzij anders is afgesproken. 
    1. Als de opdracht een dienstverlenend karakter heeft met als doelstelling de creatie van intellectueel eigendom voor het te leveren product, dan schenkt Resonance Media alle gebruiksrechten van het intellectuele eigendom van dit product automatisch aan de klant zodra aan alle betaalverplichtingen is voldaan.
  2. De klant mag de intellectuele eigendomsrechten in lid 1 niet zonder voorgaande schriftelijke toestemming van Resonance Media aan anderen tonen, ter beschikking stellen of op een andere manier gebruiken.
  3. Resonance Media mag alle intellectuele eigendommen die ontstaan zijn uit een overeenkomst met een klant, vrij gebruiken voor eigen promotie. 


Artikel 14: geheimhouding

1)     De klant houdt iedere informatie, in welke vorm dan ook, die hij van Resonance Media ontvangt geheim.

2)     Hetzelfde geldt voor andere informatie betreffende Resonance Media waarvan de klant weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel waarvan hij kan verwachten dat verspreiding ervan Resonance Media schade kan berokken.

3)     De klant neemt alle nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat hij de informatie in lid 1 en 2 geheimhoudt.

4)     De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:

a.      Die al openbaar was voordat de klant deze informatie vernam of die later openbaar is geworden zonder dat dit het gevolg was van een schending van de geheimhoudingsplicht van de klant.

b.     Die door de klant openbaar gemaakt wordt op grond van een wettelijke plicht

5)     De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van de onderliggende overeenkomst en voor een periode van drie jaar na afloop daarvan.


Artikel 15: boetebeding

  1. Wanneer de klant het artikel over geheimhouding of intellectueel eigendom overtreedt, dan moet hij aan Resonance Media voor elke overtreding een onmiddellijk opeisbare boete betalen
    1. Is de klant een consument dan bedraagt de boete in lid 1: 1000 euro
    2. Is de klant geen consument dan bedraagt de boete in lid 1: 5000 euro
  2. Daarnaast moet de klant een bedrag van 5% van toepasselijke bedrag in lid 1 sub a of lid 1 sub b betalen voor elke dag dat die overtreding voortduurt.
  3. De klant moet de boete in lid 1 betalen zonder dat een ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig is. Ook hoeft er geen sprake te zijn van schade. 
  4.  Resonance Media mag naast de boete in lid 1 ook een schadevergoeding eisen van de klant.


Garantie

Artikel 16: garantie en uitvoering van de overeenkomst

1)     Wanneer de klant en Resonance Media een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Resonance Media enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatverplichting.

2)     Resonance Media voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit.

3)     Resonance Media mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.

4)     De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de klant.

5)     Als de klant er niet voor zorgt dat Resonance Media tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de klant.


Artikel 17: klachten

  1. De klant moet een door Resonance Media geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
  2. Als een geleverd product of een verleende dienst niet voldoet aan wat de klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de klant Resonance Media daarvan binnen 30 dagen na het vaststellen van de tekortkoming op de hoogte stellen.
    1. De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Resonance Media hierop gepast kan reageren.
    2. De klant moet daarbij aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de klant en Resonance Media.
  3. Als een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de klant niet eisen dat Resonance Media andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.

Benodigdheden voor uitvoering van projecten


Artikel 18: informatieverstrekking door de klant

  1. De klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Resonance Media. 
  2. De klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niets anders voortvloeit. 
  3. Wanneer de klant dit verzoekt, retourneert Resonance Media de betreffende bescheiden.
  4. Stelt de klant niet, niet tijdig, of niet behoorlijk de door Resonance Media redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de klant.


Artikel 19: verzekering

  1. De klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade, en diefstal:
    1. Geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst
    2. Zaken van Resonance Media die bij de klant aanwezig zijn
    3. Zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd
  2. De klant geeft op eerste verzoek van Resonance Media de polis van deze verzekering ter inzage.


Aansprakelijkheid

Artikel 20: vrijwaring

  1. De klant vrijwaart Resonance Media tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Resonance Media geleverde producten en/of diensten. 


Artikel 21: aansprakelijkheid en vervaltermijn schadevergoeding

  1. Wanneer Resonance Media een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.
  2. Resonance Media is alleen aansprakelijk voor schade die de klant lijdt wanneer die is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
  3. Wanneer Resonance Media aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
  4. Resonance Media is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, of schade aan derden.
  5. Wanneer Resonance Media aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald.
    1. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft. 
  6. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website, in een catalogus of in andere uitingen zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
  7. Elk recht van de klant op schadevergoeding van Resonance Media vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.


Ingebrekestelling en overgang van rechten

Artikel 22: ingebrekestelling

  1. De klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Resonance Media.
  2. De klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Resonance Media ook daadwerkelijk op tijd bereikt.


Artikel 23: overgang van rechten

  1. De klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Resonance Media aan anderen overdragen zonder schriftelijk toestemming van Resonance Media.
    1. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.